maanantaina, huhtikuuta 30, 2012

6-v juhlat ja arvonta



5.5.2006 perjantai-iltana aloitin blogini pidon Uhoavan Gnun avulla. Siitä se on sitten jatkunut, nykyisin  vähän harvemmin blogaten neulomisen jatkuessa samaa vauhtia. Edelleen neulon samalla tavalla eli monta neuletta on kesken yhtäaikaa.Välillä sitten valmistuu monta työtä pienellä ajalla.
Kun luin blogiani vuosien varrelta, niin ihmettelin välillä, että tuonkin ja tuonkin olen tehnyt. Lyhyt on miesmuisti, tai naismuisti tässä tapauksessa. Kiva kun on kuvia tehdyistä töistä muistona itselle.

Olen siirtynyt suorista pitkistä puikoista lähes kokonaan pyöröpuikoilla neulomiseen. Neulominen onnistuu paremmin  matkalla, junassa ja autossa sekä ennen muuta olkapääni pitävät pyöröillä neulomisesta. Suuri ongelma on pyöröpuikkojen säilytys järjestyksessä.Ne ovat sikin sokin pitkin laatikoita, koreja, kasseja ja hyllyjä. Olen kokeillut tiettyä koteloa pyöröille, mutta siihen ei mahdu kuin vain osa. Näin ollen niiden löytyminen tarvittaessa on yhä edelleen hankalaa.

Miten te säilytätte pyöröpuikkonne?

Arvontaan osallistuu jokainen kommentin jättänyt. Kahdella arvalla osallistuu jos kertoo oman tapansa säilyttää pyöröpuikonsa tai muuten vain hyvän niksin säilyttämiseeen. Palkinto on vielä päättämättä ja luulen sen, liittyvän neulomiseen. Palkintoja voi olla kaksikin. Arvonta loppuu lauantaina 5.5.


               Hauskaa Vappua jokaiselle!

34 kommenttia:

Kangaskasa kirjoitti...

Paljon onnea 6 vuodesta! Perässä tullaan ihan tuota pikaa.

Minulla ei ole kovin paljon pyöröjä, mutta säilytän niitä pienessä matkalaukusssa. Jos niitä olisi enemmän, laukkunhan voisi tehdä vaikka erilaisia lenksuja, joissa pyöröt roikkuvat/makaavat :)

Hyvää vappua ja kevätiloa!

- Virpi - kirjoitti...

KnitPro puikot irtokaapelilla ja vaihtopäillä toimivat parhaiten minulla. Entiset pyöröpuikot ovat yhdessä pussissa koon mukaan, mutta niitä ei tule käytettyä. Neulon melkein kaikki työt pelkästään pyöröpuikoilla. Mukavaa kevättä ja vappua :)

ullapulla kirjoitti...

onnea! Minnulle teki aikoinaan paras kaverini puikkopussin, siinä olisi tarkoitus säilytellä niin nuelepuikkoja(joita en käytä samoista syistä kun sinä, tai lähinnä tykkään paljon enempi pyöröistä juuri sen pienen tilantarpeen takia), pyöröpuikkoja, sukkapuikkoja ja virkkuukoukkuja. lisäki siinä on pienet taskut muulle sälälle, mulla on niissä palmikkopuikot ja PITÄISI olla yhdet äitiyspakkauksen kynsisakset(joiden nykyinen olinpaikka ei ole tiedossa). Sanomattakin selvää ettei kaikki meinaa millään sinne (enää) mahtua, ja osa tahtoo kulkeutua mikä minnekkin. mutta se puikkopussi on mulle niin rakas ja vielä ihanan värinenkin =)

Anitta kirjoitti...

Onnea 6-vuotiaalle.
Minä säilytän pyöröpuikot omissa, alkuperäisissä pusseissaan. Ovat muuten niin hankalasti aina sotkussa.

Leena P kirjoitti...

Hyvää merkkipäivää! Minä säilytän pyöröpuikkojani niiden alkuperäisissä pakkauksissa, mutta jotain muuta pitäisi keksiä, ja varsinkin jotain sellaista, joka mieluummin oikaisisi kaapeleiden kiharoita eikä ylläpitäisi niitä. Onneksi nykyisin on jo sellaisiakin, joihin ei kovin ärhäkkää kierrettä synny. Kuitenkin parasta olisi jos olisi joku suoranapitolaite, vaikkapa ruuvipenkki! Sukkapuikoille ja virkkuukoukuille minulla on omatekemä kankainen rullasäilytin ja pitkille puikoille toinen.

Ingi kirjoitti...

Minä säilytän pyöröpuikkoja lehtikotelossa muovitaskuissa. Jokaiselle koolle on oma tasku, jossa vahvikkeena taskun kokoinen pahvipala. Kahteen koteloon ovat mahtuneet.

hanhan kirjoitti...

Heips ja onnea!
Minun pyöröni ovat suloisessa sekamelskassa Virkkukoukkusen puikkopussissa. Voi, kun olisikin järjetelmällinen, kuten edellä komentoinut Ingi!

Riikka kirjoitti...

Pyöröt löytyy multa jokainen omasta pussistaan ja tupperin laatikosta. Siis yleensä, nyt viimeksi käytössä olleet löytyvät levällään käsityökirstusta.

Matleena kirjoitti...

Onnittelut 6-vuotiaalle! :)

Minäkin tykkään, että on hartioille huomattavasti helpompaa kutoa pyöröpuikoilla kuin pitkillä. Siksipä minulla on turhankin paljon pyöröjä (on kyllä niitä pitkiäkin, mutta kun en niitä käytä, niin ne on helppo unhoittaa) ja niiden säilyttämiseksi olen ommellut sellaisen kotelon, jonka esittelin blogissanikin http://lankapirtin.blogspot.com/2008/08/ompelusta-taas.html
On siinä kehittelyn varaa, mutta toimii se ainakin tyydyttävästi.

Jaana J kirjoitti...

Pääosa pyöröpuikoista sekä irtopäistä ja kaapeleista on tällä hetkellä säilytyksessä vanhassa jumppavaatepussissa. Tarkoitus on jossakin kohtaa kehittää jokin järkevä säilytysratkaisu. Jään mielenkiinnolla seuraamaan näitä arvontapostauksia, jos vaikka saisin jotakin osviittaa itsekin järkevästä säilyttämisestä.

Eila kirjoitti...

Onnea pitkälle blogiuralle!
Minäkin neulon pyöröpuikoilla kaiken paitsi sukat. Minun pyöröpuikkoni ovat erittäin iloisessa sekamelskassa yhdessä laatikossa...

Villanne kirjoitti...

Onnea 6-vuotiaalle! :)

Osa puikoista roikkuu nipussa korkeassa koritelineessä (elfa)ja joitakin pidän alkuperäispakkauksissa. Aika moni näkyy olevan kiinni keskeneräisissä töissä... :D

Sude kirjoitti...

Onneksi olkoon pitkästä blogiurasta !
Onhan noita pyöröpuikkoja minullakin. Kaikki suloisessa sekasotkussa pyöreässä suuressa peltirasiassa :)Eihän ne kuitenkaan pahasti pääse solmuun, vielä on sotkut selvinneet =)

Päivikki kirjoitti...

Onnittelut blogille!

Mie säilytän puikkoni piirongin matalassa vetolaatikossa, jossa ne ovat sikinsokin. Kun etsin jotain tiettyä kokoa, nostan vain jotain kaapelia ja koko puikkosekasotku nousee. Parasta onkin levittää ne lattialle ja setviä siinä. Toisin sanoen, miulla ei ole mitää hyvää ideaa pyöröpuikkojen säilyttämiseen.

Eija kirjoitti...

Onnea blogin pitkälle iälle, ei monella ole riittänyt ideat ja kärsivällisyys blogin päivittämiseen kuutta vuotta.

Minun pyöröpuikot on metallisessa vanhassa karkkilaatikossa sikin sokin sotkussa, paitsi KnitPiksin sarja irtopääpuikkoja on omassa muovisessa pussissaan.

Hyvää Vappua

Megi kirjoitti...

Onnittelut kuluneesta 6 vuoesta.
Minulla ei pyöröpuikkoja ole kovinkaan isoa varastoa. Muutamat pyöröpuikot säilytän alkuperäisessä minigrip tyyppisessä pussukassa ja kadonneet/rikkoutuneet pussit olen korvannut minigrip pusseilla. Nämä on sitten isommassa minigrip pussissa tallessa.
Lisäksi omistan Knit picksin Harmony -vaihtopää puikkosarjan joiden vaijerit säilytän alkuperäispakkauksissaan. Tosin noille pitää pian kehittää jokin korvaava säilytys sillä pussit alkavat olla aika teipatut ja minigripillä ei ole kotelon kokoisia pusseja.

Lettu kirjoitti...

Onnea 6-vuotiaalle ;)
Mulla on iso peltirasa, jossa säilytän pyöröpuikkoja. Tällä hetkellä se tuntuu ihan hyvältä keinolta.
Hauskaa Vappua :D

Pirjo kirjoitti...

Onnea 6-vuotiaalle =D Minä olen siirtynyt pyöröpuikoissa miltei kokonaan KnitPro:n käyttäjäksi ja kuvittelin sen helpottavan tuota isoa solmua, missä pyöröt aiemmin olivat. Jouduin kyllä ostamaan myös säilytyspussin näille puikonosille =) Loput ovat rasiassa ja kaikkia neuletarvikkeita varten ostin Lidlistä sellaisen istuimen/pallin/kuution, jonka sisään saa laittaa tavaraa ja nyt kaikki (onneksi) löytyy samasta paikka ;) Aiemmin niitä joutui etsimään useammastakin kaapista.

Anonyymi kirjoitti...

Minulla roikkuvat ponnari donitsissa yläkaapin kahvassa. Toimii, helppo valita oikea koko ja vetää nipusta. Käytön jälkeen helppo lykätä donitsin läpi takaisin. Donitsi on siis niin, että se kiristyy kaapeleiden ympäri. T. Inkeri

Kardemumma kirjoitti...

Onnea! Ja mukaan arvontaan tietty. Minulla pyöröt ovat metallirasiassa, omissa pusseissaan, joista päältä näkyy koko ja kaapelin mitta. Jos oma pussi on kadonnut/hajonnut, olen pakannut pyöröt minikrip pussiin (kierrätystä nekin, tulleet milloin minkäkin osan suojana). Pussit ovat puikkojen mukaan kokojärjestyksessä ikään kuin arkistolaatikossa. Siitä sitten vain ottaa oikean pussin välistä ja palauttaa sen paikoilleen työn loputtua. Näin pysyvät sotkeutumatta. Haittapuoli on se, että kaapeli on aina aluksi kiemuralla, mutta sen saa oikaistua helposti.

Hepsi kirjoitti...

Onnea eskari-ikäiselle!
Minäkin neulon kaiken pyöröillä, joten niitä on paljon. Minulla on myös Knit Pron setti irtopäitä ja kaapeleita. Niitä säilytän Titityyltä ostetussa pussissa.

Tavallisia pyöröjä säilytän omissa pakkauksissaan kahdessa pussissa kokojärjestyksessä, kun eivät yhteen mahdu. Toinen pussi on se muovinen pussi, jossa Knit Pron setti oli alkujaan ja toinen on sellainen kankainen.

Ihan hyvä systeemi, mutta kyllähän toisissa pyöröissä kaapeli pysyy liian kierteellä. Toisaalta näin puikot ovat aina lähellä ja saatavilla.

AnniKainen kirjoitti...

Onnea pitkän blogitaipaleen ansiosta!

Minulla on sama ongelma noiden pyöröpuikkojen kanssa. Vois kai niille jonkun pussukkasäilytysjutun kehitellä, mutta se on vähän hankalaa kun haluaisin, että kaapelit olisivat suht suorassa eikä kiepillä niinkuin ne ostettaessa on. Minun puikot ovat siis yhä edelleen lundian vetolaatikossa sikinsokin. Pitääkin lukea nuo muiden kommentit josko sieltä löytyisi vinkkiä.

Iloista Vappua :)

Villasukka kirjoitti...

Onnea!

Vanhat ja käyttämättömät perinteiset pyöröt ja Addit ja muut ovat valkoisessa ns. kirjelaatikossa (semmoinen pysty laatikosto, jossa on kai tarkoitus säilyttää kirjekuoria ym.)
KnitProt - jotka oikeasti ovat ainoita joita käytän - ovat kovin sekaisessa systeemissä. Puikkojen kärjet ovat TitiTyyltä ostetussa puisessa kotelossa (jonka kannessa on puikkomittari). Kaapelit ovat osin alkuperäispusseissa osin levällään yhdessä kassissa.

Pitäisi järjestää ja organisoida, mutta kun ne menevät kuitenkin sekaisin heti kun etsin jotain ;)

Kaisa kirjoitti...

Onneksi olkoon! Kerällä juhlitaan syksyllä. :)

Minä olen jaotellut pyöröpuikot pituuden mukaan ja sijoittanut vanhoihin maitokannuihin ja isoihin mukeihin hyllylle. Sieltä on helppo etsiä ensin oikea pituus ja sieltä sitten paksuus.

Unknown kirjoitti...

Irtopääsetti minullakin on ensisijaisena. Kaikki hirveät muovijäykkäkaapeliisoporraslidlinpuikot olen niputtanut yhteen pussiin ja tarkoitus olisi laittaa ne kiertoon. En vain vielä ole malttanut, kun annan hetken muhia ja varmistan, ettei siellä nyt ole jotain, mitä välttämättä just tarttisin silloin, kun kauppaan ei ehdi. ;)

Tuo roikotussysteemi kuulostaa varsin pätevältä. Siihen samaan vielä roikkumaan puikkomittari, niin voi tarkistaa koon ennen työhön kiskaisua. :)

Henna73 kirjoitti...

Säilytän puikot kierrekannellisessa muoviputkilossa, joka on alunperin ollut jonkin työkalun kotelo.

Nna kirjoitti...

Minä säilytän pyöröpuikkojani vanhassa kännykän pahvilaatikossa. On sopivan pieni siihen hommaan ja pysyvät nätisti läjässä.

Joskus olen myös tehnyt niin, kun kaapissa on se vaatetanko, olen sitonut siihen nyörin, jossa on ikäänkuin silmukka, josta olen laittanut puikot läpi roikkumaan.

Molemmat on toimivia tapoja.

Oranssi kirjoitti...

Blogisynttärionnea! Kauan olen minäkin vakituiseen tekstejäsi lukenut!

Pyöröpuikot säilytän huonosti. Niille on pieni kassi.

Olen joskus visioinut neulottua pitkulaista suikaletta. Kiinnittäisin sen yläreunasta henkariin ja roikottaisin jossain. (Alareunassa voisi olla joku rima painona ja oikaisemassa reunaa?) Siihen sitten kiinnittäisin puikot keskeltä piuhaa niin että päät roikkuu sivuilla. Huonosti selitetty mutta omassa mielessäni selkeä.

Moni kuulemma käyttää cd-kansioita säilytykseen. Itse en tahdo säilyttää pienellä kiepillä.

Anonyymi kirjoitti...

Onnea pitkäatä blogiurasta. Minun pyöröpuikot on vetolaatikossa järjestelemättöminä. Iloinen sekasotku siis.
t.lv

Punanen kirjoitti...

http://punanen.blogspot.com/2009/04/askartelua.html Alimmassa kuvassa on mun ratkaisu perinteisille pyöröille. Nyt valitsisin paksumman kirjan (joku tiiliskiviromaani) ja kiinnitystavassa on hiomista. Mutta siis muovitaskujen puolikkaita ommeltuna, tussilla millimetrikokojen mukaan joko omissa pusseissaaan josta näkyy myös pituus tai sitten ihan sellaisenaan. Lisäksi pari taskua harvinaisemmille kokoluokille ja välikoon puikoille. Kannet oli ensimmäisessä versiossa kangasta, pehmeät, mutta sekään ei oikein toiminut hyvin. Kansipuolella riittää vielä kehitettävää, muutossa muovitaskuosa irtosi noista kansista joten versio 3 pian tehtävä.

Näppi kirjoitti...

Onnea pitkälle bloggausurallesi! Sama homma mulla, nykyään neulon pyöröillä lähes kaiken. Mulla ei oo pyöröille sen kummempaa säilytyssysteemiä, vaan säilytän puikot pusseissa/pakkauksissa, joissa ne myydään. Irtokaapelipuikot on kivoja ja niitä mulla on myös. Onhan noita ihan puikkopusseja pyöröillekkin mahollista tehä.

JaanaM kirjoitti...

Onnea 6v!! Mun pyöröpuikot on ihan missä sattuu. Keskeneräisissä töissä, yhden lipaston laatikossa, lankojen seassa epämääräisissä pussukoissa tahi lankalaatikoissa... Mitään rääpyä näissä(kään) ei oo. Koukut ja sukkapuikot on sentäs olohuoneen ikkunalaudalla peltipurkeissa. Paitsi ne, jotka on kynäpurkissa keittiössä tai vessassa kampojen kanssa tai lastenhuoneessa kynäläätikossa tai murkun huoneen lattialla tai tai tai.. Siis kaikki on aina hukassa :D

Paula kirjoitti...

Onnea blogille! Minulla ei ole mitään hyviä säilytysvinkkejä, omat pyöröt on sotkuisena läjänä yhdessä muovipussissa :)

Seijasisko kirjoitti...

Voi vitsit kun missasin arvonnan :( mutta vastaa kysymykseen kumminkin. Minulla on vuosia sitten tehty pyöreäpohjainen huovutettu laukku , jossa säilytän pyöröt ja aika hyvin toimii. Aurinkoisia kevätpäiviä Sinulle!